TEORI-TEORI SASTERA BARAT; Perkembangan Kritikan Marxisme

Judul Buku: Kedudukan Ilmu dalam Kesusasteraan: Teori dan Praktis.
Pengarang: Ungku Maimunah Mohd. Tahir. 
Tahun Terbit: 2010 
Penerbit: Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA), Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.




Marxisme merupakan pemikiran yang didasarkan oleh pandangan Karl Marx. Marx telah menyusun teori-teori yang berkaitan dengan sistem ekonomi, sistem sosial dan sistem politik. Marxisme adalah salah satu bentuk protes Marx terhadap fahaman kapitalisme. Dimana wujudnya penindasan yang dilakukan oleh pemodal ke atas golongan pekerja (proletariat).


                                                                                                                       
 Kritikan marxisme semakin berkembang dengan pemikiran oleh ahli falsafah lain. Misalnya, pandangan George Lukacs berkaitan sastera yang mampu mengangkat dirinya daripada keterpecahan atau pengasingan itu disanggah oleh ahli Marxis yang lain. Golongan ini juga lebih dikenali oleh ahli neo-Marxis. Antaranya ialah Theodor W Adorno, Max Horkheimer dan Herbert Marcuse. Mereka juga dikaitkan dengan sesuatu yang longgar yang disebut sebagai the Frankfurt School, Germany. Ahli -ahli di Frankfurt School ini merupakan ahli sosiologi dan psikologi yang terkenal. Mereka telah melaksanakan banyak ideologi baru yang melahirkan masyarakat sosiologi dan ekonomi. Menurut mereka, karya modenis yang menawarkan pengamatan berkaitan realiti yang bersifat celaru dan terpecah ini lebih disenangi. 



Perkembangan ini seterusnya dipengaruhi oleh dua orang tokoh penting iaitu ahli falsafah dan pemikir Itali, Antonio Gramsci dan pemikir Perancis Louis Althusser. Menurut Gramsci, kelas pemerintah dapat mengekalkan kuasanya ke atas kelas yang diperintah bukan dengan cara yang langsung iaitu melalui paksaan atau kuasa politik, tetapi secara tidak langsung atau dianggap halus. Gramsci telah menghuraikan tentang penguasaan kelas memerintah ke atas masyarakat adalah melalui pelbagai praktis atau budaya sehingga kelas yang diperintah yakin dan percaya bahawa mereka bukanlah diperintah, malah menerimanya dengan rela hati. Kelas yang diperintah ini kemudiannya terus bekerjasama mengekalkan penguasaan ke atas diri mereka sendiri tanpa mereka sedari. Jalinan amalan budaya dan politik ini merupakan kawalan politik dan ekonomi yang juga dikenali sebagai hegemoni.

Pemikiran Gramsci ini juga dapat dilihat dalam idea-idea yang diketengahkan oleh Louis Althusser, khususnya tentang jalinan antara sastera dengan ideologi. Menurut Althusser, ideologi bukanlah ‘kesedaran palsu’ seperti yang diperkatakan oleh Marx sebelum ini, iaitu yang diwujudkan oleh kapitalis demi kepentingan mereka sendiri. Sebaliknya, bagi Althusser, ideologi merupakan salah satu cara manusia menggambarkan dan menjelaskan tentang kehidupan yang dilaluinya. 

Dalam tulisan Althusser iaitu ‘Ideology And Ideological State Apparatuses’ (1971), beliau telah membezakan antara dua struktur yang dikenali sebagai Repressive State Apparatuses atau RSA dan Idelogical State Apparatuses atau ISA. RSA merupakan struktur penindasan yang terdiri daripada tentera, polis, mahkamah, penjara dan sebagainya. Ianya juga adalah bentuk kuasa luaran yang digunakan untuk menguasai masyarakat dan bertujuan untuk mengekalkan kuasa. ISA pula merupakan struktuk ideologi yang terdiri daripada gereja, sistem pendidikan, budaya (sastera), keluarga dan sebagainya. Struktur ini tidak didatangkan daripada luar tetapi muncul dari dalam masyarakat itu sendiri. Perbezaan antara kedua-dua bentuk struktur ini dapat dilihat melalui ISA yang merupakan persetujuan daripada masyarakat dan tanpa wujudnya paksaan daripada golongan pemerintah. Oleh yang demikian, ISA dianggap neutral dan lebih berkesan serta disenangi oleh masyarakat. Jadi, ianya akan diteruskan oleh masyarakat dengan kerelaan mereka sendiri. 


Pemikiran yang sama juga dapat dikesan dalam penulisan Pierre Marcherey iaitu ahli Marxis Perancis. Menurut beliau, sastera bukan sahaja menjelaskan ideologi sebagai kehidupan, malah ia juga boleh dijadikan satu fiksyen. Dengan ini, kontradiksi-kontradiksi di dalam ideologi itu dapat didedahkan. Bagi Marcherey, sesuatu teks itu boleh dibaca dengan dua tahap. Tahap pertama, ia menggambarkan tentang realiti yang terlihat kemas dan wajar. Manakala dalam tahap yang kedua, ianya terlindung dan terdapat lompong atau rekah dimana rekah itu bermaksud perkara-perkara yang tersirat atau yang sengaja tidak diadakan tetapi ketiadaanya adalah sangat bermakna. Melalui rekah ini juga, satu lagi bacaan berkaitan teks itu dapat dihasilkan.


Pemikiran ini juga disenangi oleh pemikir Marxis dari Amerika Syarikat iaitu Fredric Jameson. Beliau telah mewujudkan konsep penting iaitu ‘ketidaksedaran politik’ atau political unconscious. Menurut Jameson, sastera merupakan satu bentuk wacana yang bersifat ideologikal dengan erti kata lain, sastera digunakan untuk membenamkan kebenaran sejarah. Namun, kebenaran yang cuba disembunyikan serta penindasan yang dilakukan dapat didedahkan melalui rekah-rekah yang wujud. Jameson menegaskan bahawa aktiviti kritikan dan pembacaan adalah sangat penting. Baginya, konteks sesebuah teks itu dikritik dan dibaca perlu dititikberatkan kerana perkara itulah yang menentukan makna teks dan bukanlah dari segi konteks teks itu dihasilkan. Jameson juga mengingatkan bahawa setiap golongan yang membaca dan mengkritik mestilah mempunyai sifat yang ideologikal dimana ia mampu membuat kebenarannya yang tersendiri dan disenangi. ‘Pengkritik’ itu juga harus peka dengan situasi atau cara yang digunakannya untuk mengkritik bagi memperakukan makna teks.

Pemikir Marxis lain yang penting ialah Raymond Williams dan Terry Eagleton yang berasal dari Britain. Eagleton mempersendakan Strukturalisme yang terlalu taasub dengan bentuk tanpa menghiraukan isi dan konteks. Eagleton juga menolak modenisme dan pascamodenisme yang dikaitkan dengan konsep ‘pemujaan benda’. Perkara ini menjelaskan bahawa konsep ini menilai produk secara berasingan dengan tenaga dan pekerja yang menghasilkan produk tersebut. Ini merupakan prinsip utama dalam eksploitasi kelas bawahan. Eagleton juga menarik perhatian terhadap peranan pengkritik dalam melakukan metacritisme. Jelas bahawa, pandangan Eagleton ini memperkukuhkan pandangan Marxisme berkaitan potensi sastera yang dianggap sebagai medan penentangan dan perlawanan.


Ringkasnya, perkembangan kepada pemikiran Marxisme memperlihatkan idea yang pelbagai dan meluas. Ini menunjukkan bahawa Marxisme bukanlah sesuatu yang bersifat homogen. Namun, terdapat sesetengah idea yang mendasari pemikiran Marxisme berkaitan masyarakat dan sejarah dan kaitannya dengan sastera. Kebanyakan ahli pemikir Marxis ini melihat sastera sebagai ideologi yang boleh digunakan bagi mencapai matlamat tertentu. Sastera juga dilihat sebagai medan pertentangan. Walaupun pada awalnya teori Marxisme melihat sastera sebagai cerminan dan gambaran realiti namun, pada akhirnya fokus dialihkan kepada superstructure yang melihat tentang kebenaran, realiti dan makna serta cara bagaimana menyampaikan kebenaran itu supaya dapat direlakan. Tegaslah, Marxisme ini menolak segala dimensi transenden atau yang melampaui batas. Jadi, fungsi sastera adalah mendedahkan ideologi kuasa yang dominan agar ianya dapat ditentang. 

SEMOGA BERMANFAAT!


Ulasan